Slevové portály zažívají vánoční žně

28.11.2013 19:59

I přes intervenci ČNB, která do budoucna způsobí zdražení spotřebního zboží a Češi tak skupují, co se dá, se za letošní Vánoce neutratí více než loni. Podle posledních anket a průzkumů plánují využít akčních nabídek a různých slevových portálů. Čtyři z deseti respondentů chtějí utratit stejně za vánoční dárky jako loni. Stejný podíl méně, pětina dotázaných si může dovolit utratit více. Nejvíce zatížené jsou internetové obchody s elektronikou. Lidé skupují levné zásoby, než dojde k očekávanému zdražení.

Podle průzkumů chtějí utratit zákazníci slevových portálů dva až pět tisíc za dárky. Ovšem loni plánovanou částku překročil každý pátý respondent. Skutečné výdaje se tak i letos očekávají o něco vyšší. Největší podíl na výdajích za dárky samozřejmě zaujímají dětská přání. Ta mnohdy kvůli nedostatečným finančním prostředkům domácností nemohou být naplněna.

S obavami o pořízení užitečného dárku, přibývá dárkových poukazů nebo slevových kuponů. Procento lidí, kteří by nejraději obdrželi peníze klesá. Naopak přibývá těch, kteří je darují. Podle předběžných analýz bude každý desátý dárek pořízen ze slevového portálu. Akční nabídky jsou stále více oblíbené a snadné objednání přes internet taktéž.

Více jak polovina rodin přiznává, že si na vánoční dárky musela někdy v minulosti půjčit nebo vzít nějakou formu úvěru. Kvůli obavám z budoucnosti už jsou však Češi obezřetnější. Uvědomují si nevýhodnost vánočních půjček a snaží se o vytvoření dostatečných finančních rezerv ve svém rozpočtu. Stále jsou však využívány různé úvěrové produkty bankovních i nebankovních společností.